Hladká hrana

súčasné tanečné divadlo

Réžia: Marta Poláková
Choreografia: Marta Poláková a interpreti
Scenár a pohybová asistencia: Zuzana V. Očenášová
Hudba: Michal Novinski a Oskar Rózsa
Kostýmy a scéna: Zuzana Hudeková
Svetelný dizajn: Robert Polák
Účinkujú: Danuša Hruškovičová / Renáta Bubniaková, Magdaléna Čaprdová, Miloš Galko, Martina Lacová, Majo Labuda ml. / Matej Bohuš, Benito V. Šoltýs

Hladká hrana je o domove. Šesť postáv sa v jeden namáhavý deň plný zvratov stretne okolo jedálenského stola a zisťuje, že rodinný stôl nikdy nie je okrúhly. A že skupina je viac ako súčet jednotlivcov. A že vie byť záchrannou sieťou. Ale aj klietkou, ak niektorý z jej členov chce zmeniť zabehnutý rituál alebo sa zbaviť svojej prisúdenej rodinnej role. Keď príde smrť, čas sa zrýchli. Hry odpadnú, masky sa odlúpnu. Vesmíry rodičov, detí, partnerov a súrodencov do seba s rachotom narazia. Keď sa deň končí, niektoré z postáv sú, ako to už býva, navždy zmenené. Medzi doma a vonku, medzi potrebou slobody a potrebou byť s niekým je totiž dosť hladká hrana.

hladka hranaPredstavenie reprezentuje novú tendenciu v slovenskom tanečnom divadle, ktorá hľadá autenticitu súčasných výrazových prostriedkov v kontexte domácej tradície. Špecifickú kvalitu predstavenia charakterizuje kontrast medzi detailne vypracovaným minimalistickým pohybom a humornou nadsádzkou. Pri tvorbe predstavenia bola využitá Labanova analýza pohybu ako nástroj neverbálnej komunikácie.

Inscenácia bola vytvorená pri príležitosti 130. výročia narodenia R. Labana a premiéru mala v rámci festivalu LabanFest 2009 13. decembra 2009 v Mestskom divadle P. O. Hviezdoslava v Bratislave. Získala päť nominácií na divadelné ocenenie Dosky 2010.

Poláková vytvorila Hladkou hranou neobyčajnú rodinnú ságu. Pracuje s archetypmi, pohráva sa so stereotypmi, spochybňuje spoločenské konštanty, reálne vzťahy prepletá s impresiami. Priznáva hrany či hranice medzi rodinnými príslušníkmi, rovnako ako medzi spoločenskými stereotypmi… Inscenácia sa tak stáva viac, ako len zaujímavým tanečným či nonverbálnym divadlom. Je originálnou intímnou výpoveďou o ženskom pohľade na svet.Oleg Dlouhý, KOD – konkrétne o divadle, 4/2010

Práve humor sa stáva základnou esenciou jednotlivých obrazov, návodom na prežitie názorových stretov a napätí v rodine. Generačné traumy, revolta mladosti, poučenie na vlastných chybách, gény, ktoré neoklameme – ďalšie obrazy sofistikovane dotvorené skvelým svetelným dizajnom sú viac hľadaním ako nachádzaním odpovedí… Inscenácia dáva priestor vynikajúcim, pohybovo všestranným a skúseným tanečníkom (a jednému hercovi), istým v technike, partnerskej práci i výraze.
Eva Gajdošová, denník SME, 10.3.2010

Choreografie i interpretační projev tanečníků je velice precizní. Inscenace vyniká řadou stylizovaných, velmi metaforických obrazů, v nichž se metafyzický přesah snoubí s humornou nadsázkou. Také téma – otázka rodiny, jejího vztahu k „uvnitř“ a „venku“ – je formulováno spůsobem, který provokuje k úvahám.
Julie Kočí, Taneční Zóna – revue současného tance, jaro 2010

 

Galéria fotografií Nora Knapa

 

 

Hladkú hranu ste mali možnosť vidieť:

6. decembra 2011 v Beskydskom divadle v Novom Jičíne
5. decembra 2011 v Štúdiu SND v Bratislave
22. novembra 2011 na Malej scéne STÚ v Bratislave
14. októbra 2011 na festivale 4+2 dni tanca pre Vás v Banskej Bystrici
7. decembra 2010 v Dome kultúry v Liptovskom Mikuláši
19. októbra 2010 na festivale súčasného tanca a divadla Natrikrát v Brne
21. marca 2010 v Dome kultúry v Považskej Bystrici
8. marca 2010 v Mestskom divadle P.O.Hviezdoslava v Bratislave
Pri tvorbe predstavenia Hladká hrana sa zišli významní slovenskí tvorcovia s bohatými profesionálnymi skúsenosťami doma aj v zahraničí:

Marta Poláková – choreografka, pedagogička, certifikovaná pohybová analytička. absolventka HTF VŠMU a niekoľkých zahraničných študijných pobytov. Pôsobí ako pedagogička na Katedre tanečnej tvorby HTF VŚMU a ako nezávislá choreografka v oblasti súčasného tanečného divadla. Viac informácií na www.martapolakova.sk.

Zuzana Vasičáková-Očenášová – tanečná terapeutka a publicistka. Absolvovala výcvik v tanečnej pohybovej terapii vrátane vzdelávania v Labanovej analýze pohybu organizovaný českou asociáciou tanečnej pohybovej terapie TANTER. Dlhodobo spolupracuje s komunitou ľudí so sluchovým postihnutím a s krízovým centrom pre obete domáceho násilia. Je autorkou divadelného projektu a tvorivých workshopov zameraných na umenie v terapii. V rokoch 2002-04 pracovala v denníku SME. Publikuje v časopisoch Vlna, Salto a Taneční zóna. Je laureátkou súťaže poviedka 2008 a 2009.

Michal Novinski – pôsobí ako hudobný skladateľ v slobodnom povolaní. Vyštudoval hudobnú vedu na FFUK v Bratislave. Vytvoril hudbu k predstaveniam pre divadlá Astorka Korzo ´99, Slovenské národné divadlo, Nová scéna, DAB v Nitre, Národní divadlo a Divadlo na zábradlí v Prahe. Vytvoril tiež hudbu k takmer všetkým filmom režiséra Pavla Barabáša, ktoré boli ocenené mnohými filmovými cenami. Trikrát získal prestížne divadelné ocenenie Dosky za scénickú hudbu (1999, 2004 a 2006) a v roku 2011 aj Českého leva za hudbu k filmu Kuki se vrací.
Oskar Rózsa je originálny inštrumentalista, skladateľ a jeden z najúspešnejších slovenských producentov. Študoval kompozíciu na VŠMU a na Berklee College Of Music v Bostone. Ako producent sa podieľal na približne 50 albumoch najvýznamnejších slovenských umelcov (D. Ursíny, R. Müller, J. Filip, M. Varga, J. Kirshner, I. Tásler). Je iniciátorom rôznych projektov zameraných na improvizovanú hudbu (Oskar Rózsa Sextet). Píše tiež hudbu k divadelným predstaveniam a filmom (Polčas rozpadu).

Zuzana Hudeková – scénografka a kostýmová výtvarníčka, absolvovala VŠMU v roku 2005. V roku 2007 absolvovala dvojročné postgraduálne štúdium scénografie v Holandskom Groningene. Ako kostýmová výtvarníčka pôsobila v divadle J. Palárika v Trnave. Spolupracovala na rôznych divadelných a site-specific projektoch v Holandsku, vytvorila samostatný divadelný projekt AndEnd prezentovaný v Grand Theatre v Groningene. Vytvorila kostýmy pre tanečnú inscenáciu Jablko alternatívneho divadla ElleDanse.

Robert Polák – svetelný dizajnér, vyštudoval scénické svietenie v SND, pracuje ako vedúci tímu svetelnej techniky v divadle Nová scéna v Bratislave. Spolupracuje na projektoch nezávislých tanečných skupín (Artyci, Dajv, Elle Danse – predstavenie „Canto Hondo“, ktoré získalo Dosky 2008), divadelných súborov (Hubris, Theater Augenblick vo Viedni) a projektoch zahraničných choreografov – Mattew Hawkins (Anglicko), Pauline de Groot (Holandsko), Bill Young (USA), Petr Tyc (ČR), Joe Alegado (USA). V rokoch 1995-2001 intenzívne spolupracoval so skupinou Milana Sládka.
Vytvoril svetelný dizajn k divadelným hrám v mnohých slovenských a zahraničných divadlách: Astorka Korzo ´99, Divadlo Aréna, DAB v Nitre, SKD v Martine, Těšínské divadlo v Českom Tešíne, Městské divadlo v Zlíne, Štátna opera v B. Bystrici, Opera ŠD v Košiciach, Narodny Teater vo Varšave.

Magdaléna Čaprdová – tanečnica, absolventka HTF VŠMU, bola členkou a šéfkou tanečného súboru divadla Nová scéna (2005-10). Úzko spolupracuje s rakúskou choreografkou Editou Braun a slovenskými tanečnými skupinami Bubla Dance Company (choreografia Renáta Bubniaková), Dajv (choreografia Marta Poláková) a ElleDanse (choreografia Šárka Ondrišová). Momentálne pôsobí ako pedagogička na Cirkevnom konzervatóriu v Bratislave.

Miloš Galko – tanečník a pedagóg, absolvent HTF VŠMU. Ako interpret spolupracoval s uznávanými európskymi choreografmi ako Chris Harring a Nigel Charnock. Pôsobil v mnohých významných telesách Tanztheatre Wien, Volksoper Wien, SOAP Dance Theatre Frankfurt, DCA Philippe Decouflé, Royal Opera Londýn. Osem rokov bol členom írskej divadelnej skupiny Fabulous Beast Dance Theatre. Pôsobil aj ako umelecký šéf profesionálneho tanečného divadla Štúdio tanca v Banskej Bystrici.

Marián Labuda ml. – herec, absolvent konzervatória v Bratislave. Účinkoval v muzikáloch (Fidlikant na streche a Báthorička v DAB Nitra, Hriešny tanec v Aréne, Príbeh ulice 1 a 2), vo filmoch (Záhrada, Kráľ Ubu, Fontána pre Zuzanu 3) a v rámci Shakespearovských slávností v hre Ako sa vám páči. Pôsobí ako umelec v slobodnom povolaní.

Martina Lacová – tanečnica, absolventka Konzervatória J.L.Bellu v Banskej Bystrici a HAMU v Prahe. Účinkovala v projektoch choreografov a skupín pôsobiacich v Prahe (Ji Eun Lee – prezentovaný na Fringe festival v Edinburgu 2007, ME-SA, Na nohach) a v Bratislave (elledanse, Debris Company, L.A.B.). Momentálne spolupracuje aj s rakúskou tanečnou skupinou Laroque Dance Company.

Vladislav Šoltýs – tanečník a pedagóg, absolvent HTF VŠMU. Pôsobil v mnohých domácich a zahraničných tanečných telesách: Laroque Dance Company, Landestheater Linz (Rakúsko), Bratislavské Divadlo Tanca a Slovenské Divadlo Tanca choreografa Jána Ďurovčíka, TanzTheater Wien – Wiener Volksoper, Gap Motion Company Aktionstheater Wien, Dajv a Elledanse (Slovensko). Osem rokov bol členom Fabulous Beast Dance Theatre (Írsko).

Danuša Hruškovičová – tanečnica a pedagogička, absolventka HTF VŠMU. Ako interpretka spolupracovala so Zuzanou Hájkovou (pôsobila pod jej vedením v Štátnej opere v Banskej Bystrici) a s Martou Polákovou (a dato, Dajv). Momentálne vyučuje na Cirkevnom konzervatóriu v Bratislava a venuje sa pohybovej metóde Tai-či.

Renáta Bubniaková – tanečnica, pedagogička, absolventka HTF VŠMU. Bola členkou tanečného súboru divadla Nová scéna v Bratislave (2005-10). Ako pedagogička pôsobí v Detskom baletnom štúdiu Terpsichore a na ZUŠ. Je autorkou predstavení (Kozmonauti, Nevesta spod baletizola), ktoré sú svojou inteligentnou satirou na muzikálové divadlo v slovenskom kontexte výnimočné.